HOTĂRÂRE
nr. 10 din 2 octombrie 2014 pentru aprobarea
Statutului
Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România
Având
în vedere proiectul Statutului Uniunii Naționale a Notarilor Publici din
România elaborat de către Comisia pentru elaborarea Statutului și
prezentat Congresului de către doamna notar public Doina Rotaru, vicepreședinte
al Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România și președinta
comisiei, luând în considerare faptul că proiectul Statutului Uniunii Naționale
a Notarilor Publici din România a fost supus dezbaterii tuturor notarilor
publici, atât prin transmitere pe e-mailul profesional al fiecărui notar
public, cât și prin postare pe site-ul Uniunii Naționale a Notarilor
Publici din România, ținând seama de dezbaterile din cadrul Congresului
Notarilor Publici din România, precum și de votul celor de 274 de notari
publici, reprezentanți ai Camerelor Notarilor Publici, prezenți la
Congresul al XII-lea al Notarilor Publici din România, în conformitate cu
prevederile art. 53 alin. (9) lit. a) din Legea notarilor publici și a activității
notariale nr. 36/1995, republicată, Congresul Notarilor Publici din
România, cu unanimitate de voturi, adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Se
aprobă Statutul Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2
Statutul
Uniunii Naționale a Notarilor Publici, republicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 13 din 14 ianuarie 2000, cu modificările și
completările ulterioare, nepublicate în Monitorul Oficial al României, Partea
I, se abrogă la data publicării prezentului statut în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3
Prezenta
hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4
Prezenta
hotărâre se va aduce la cunoștința tuturor notarilor publici.
Art. 5
Biroul
executiv al Consiliului Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România
asigură ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri.
Președintele
Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România,
Dumitru
Viorel Mănescu
ANEXĂ:
STATUTUL Uniunii Naționale
a Notarilor Publici din România
Publicat în Monitorul Oficial
cu numărul 853 din data de 24 noiembrie 2014
STATUT
din 2 octombrie 2014 al Uniunii Naționale a Notarilor
Publici
din România
CAPITOLUL
I: Dispoziții generale
Art. 1
(1)Uniunea
Națională a Notarilor Publici din România, denumită în continuare Uniunea,
este unica organizație profesională a notarilor publici din România, înființată
potrivit legii, cu personalitate juridică, de interes public, cu patrimoniu și
buget proprii.
(2)Notarii
publici din România sunt membri ai Uniunii.
Art. 2
(1)Sediul
Uniunii este în municipiul București. Uniunea are sigiliu și siglă
proprii.
(2)Patrimoniul
Uniunii este format din bunuri corporale și necorporale afectate desfășurării
activității. Sursele de venit ale Uniunii se constituie din contribuții
profesionale ale membrilor săi, taxe, beneficii rezultate din activități
economice conexe, precum și din alte surse permise de lege.
Art. 3
La nivel teritorial, notarii
publici din România sunt organizați în Camerele Notarilor Publici,
denumite în continuare Camere. Acestea funcționează în circumscripția
fiecărei Curți de Apel, în structura prevăzută în anexa la Legea notarilor
publici și a activității notariale nr. 36/1995, republicată,
denumită în continuare lege.
CAPITOLUL
II: Obiectivele, principiile de funcționare și atribuțiile
Uniunii
Art. 4
(1)Uniunea
reprezintă și apără interesele profesionale ale membrilor săi, acționând
prin organele sale pentru asigurarea prestigiului și a autorității
profesiei de notar public.
(2)Uniunea
și Camerele nu pot fi angajate politic prin acțiunile reprezentanților
lor sau ale oricărui membru al acestora.
Art. 5
(1)Uniunea,
prin organele sale, militează în toate împrejurările, în scopul realizării unei
instituții moderne, adaptate condițiilor socio-economice,
precum și pentru armonizarea intereselor membrilor Uniunii atât cu
interesele statului, cât și cu cele ale cetățenilor, ca beneficiari
ai serviciului notarial.
(2)Uniunea
are ca obiective permanente siguranța circuitului civil și a actelor și
procedurilor notariale, protejarea beneficiarilor serviciilor notariale,
lărgirea competențelor activității notariale, precum și crearea
unui cadru optim și sigur pentru desfășurarea activității
notariale.
Art. 6
În realizarea obiectivelor
sale, Uniunea funcționează pe baza următoarelor principii:
a)egalitatea
de tratament a tuturor notarilor publici;
b)apărarea
intereselor profesionale și economice ale membrilor săi;
c)perfecționarea
continuă a pregătirii profesionale a notarilor publici;
d)stabilirea,
în beneficiul membrilor Uniunii, a politicilor de reprezentare;
e)responsabilizarea
notarilor aleși în organele de conducere ale Uniunii, Camerelor și
ale organismelor profesionale interne și internaționale specifice
profesiei de a reprezenta cu bună-credință și competentă interesele
profesiei;
f)colaborarea
cu instituțiile statutului, pentru sprijinirea acestora în garantarea
circuitului civil, a protecției cetățenilor și a statului de
drept, prin încheierea de protocoale de colaborare cu aceste instituții;
g)neangajarea
politică a Uniunii și a entităților sale;
h)colaborarea
cu organizațiile celorlalte profesii liberale care funcționează la
nivel intern și internațional;
i)autonomia
funcțională și financiară.
Art. 7
(1)Atribuțiile
Uniunii se realizează prin structurile și organismele proprii.
(2)Uniunea
are următoarele atribuții:
a)elaborează
și implementează strategia profesiei, cu consultarea membrilor săi;
b)apără
și promovează interesele membrilor săi, precum și imaginea instituției,
în scopul întăririi autorității și prestigiului profesiei de notar
public;
c)elaborează
regulamente și norme, cu caracter obligatoriu pentru membrii săi, pentru
Camere, pentru ea însăși și pentru entitățile sale.
d)elaborează
studii și puncte de vedere referitoare la activitatea profesională, în
scopul unificării practicii notariale, acestea putând deveni uzanțe
profesionale;
e)realizează
programe și tehnologii necesare managementului activității notariale,
asigurând implementarea acestora;
f)verifică
respectarea de către Camere și entitățile Uniunii a intereselor
notarilor publici, precum și respectarea de către acestea a scopului
pentru care au fost înființate;
g)administrează
și gestionează patrimoniul propriu în folosul tuturor notarilor publici și
în scopul pentru care acesta a fost înființat;
h)sprijină
material notarii publici, la cerere, în cazuri justificate, din fondul de
solidaritate;
i)asigură
membrilor săi și angajaților acestora instrumentele de formare
profesională permanentă și continuă, inclusiv în ceea ce privește
utilizarea noilor tehnologii în desfășurarea activității notariale;
î)sprijină
participarea membrilor Uniunii la manifestări naționale și internaționale
de interes notarial;
j)elaborează
și editează publicații de interes profesional, pe care le transmite
gratuit membrilor săi;
k)informează
notarii publici, prin publicațiile de interes profesional, cu privire la
practica notarială și judiciară, doctrina de specialitate, precum și legislația
incidență în activitatea notarială;
l)asigură
condițiile necesare exprimării de către notarii publici, în publicațiile
Uniunii, a opiniilor cu caracter profesional și statutar și sprijină
exprimarea acestora în publicațiile Uniunii Internaționale a
Notariatului (UIN), Consiliului Notariatelor din Uniunea Europeană (CNUE) și
în alte publicații de specialitate;
m)organizează
colocvii profesionale, reuniuni, simpozioane și alte activități la
nivel teritorial, național și internațional;
n)elaborează
studii statistice și social-economice, pe baza datelor și informațiilor
interne și internaționale, în scopul stabilirii dinamicii numărului
de membri, a componentei economice a actului notarial, precum și a competențelor
profesionale;
o)exercită
controlul profesional-administrativ, în scopul aplicării corecte a prevederilor
legii, a regulamentului de aplicare a acesteia, a regulamentelor proprii, a
statutului și a Codului deontologic, atât la nivelul Camerelor și al
notarilor publici, cât și la nivelul entităților Uniunii;
p)exercită
controlul asupra activităților Institutului Notarial Român, denumit în
continuare INR, în scopul asigurării pregătirii și perfecționării
profesionale inițiale, permanente și continue a notarilor publici;
q)mediază
conflictele dintre Camere, precum și conflictele dintre o Cameră și ceilalți
membri ai Uniunii;
r)poate
promova și susține programele altor instituții sau entități,
dacă acestea sunt în concordanță cu obiectivele sale.
(3)În
realizarea obiectivelor și scopurilor sale, Uniunea îndeplinește și
atribuțiile prevăzute de lege și regulamente, asigurând respectarea
de către membrii săi a normelor Codului deontologic.
(4)Pentru
îndeplinirea atribuțiilor sale și în interesul notarilor publici,
Uniunea poate înființa și alte entități.
Art. 8
(1)În
scopul îmbunătățirii sistemului legislativ, Uniunea formulează propuneri autorităților
sau persoanelor cu inițiativă legislativă, pentru proiecte de acte
normative referitoare la activitatea notarială.
(2)Uniunea
monitorizează apariția în mass-media referitoare la activitatea notarială și
la membrii săi, evaluează situația și acționează în consecință.
CAPITOLUL
III: Notarul public - membru al Uniunii
Art. 9
(1)Notarii
publici, în calitatea lor de delegatari ai autorității publice, sunt supuși
ansamblului legislativ, exercită un serviciu de interes public și sunt organizați
într-o profesie liberală.
(2)Notarul
public este consilierul independent, imparțial și obiectiv al pârților,
fiind obligat să respecte regulile deontologice ale profesiei.
(3)În
exercitarea atribuțiilor sale, notarul public examinează intențiile părților,
le transpune în realitate prin actele pe care le instrumentează și le
conservă, le conferă acestora autenticitate, forță probantă și
executorie și asigură legalitatea clauzelor contractuale.
(4)Notarul
public verifică, de asemenea, dacă părțile au capacitate deplină pentru a
încheia un act notarial și se asigură că acestea au înțeles consecințele
juridice ale angajamentului luat.
(5)Notarul
public nu poate instrumenta acte și proceduri notariale care conțin dispoziții
în favoarea sa în mod direct sau indirect.
Art. 10
(1)Notarul
public își exercită atribuțiile cu probitate, disponibilitate și
diligentă.
(2)Notarul
public trebuie să se bucure de o bună reputație, exercitându-și funcția
cu demnitate, corectitudine și profesionalism, având datoria de a evita
orice acțiuni susceptibile de a afecta reputația sa și a
profesiei și aptitudinea de a servi interesului public.
(3)În
întreaga sa activitate, notarul public urmărește prevenirea și
evitarea litigiilor.
Art. 11
În exercitarea funcției
de notar, membrii Uniunii au următoarele drepturi:
a)să
primească onorariul cuvenit, în funcție de complexitatea serviciului
notarial prestat;
b)să se
adreseze organelor Uniunii și Camerelor, precum și entităților
din cadrul acestora și să primească informațiile solicitate;
c)să
aibă acces la toate datele care privesc organizarea administrativă a activității
notariale, la nivelul Camerelor, al Uniunii și al entităților din
cadrul acestora;
d)să
beneficieze, anual, de concediu de odihnă;
e)să
aleagă și să fie aleși în organele de conducere ale Uniunii și
ale Camerelor, în condițiile prevăzute în lege, în regulamentul de
aplicare a Legii nr. 36/1995 și în regulamentele de alegeri;
f)să
participe, la cerere, la ședințele organelor Camerelor și ale
Uniunii, atunci când au un interes propriu, în vederea susținerii
acestuia;
g)să
beneficieze, la cerere, de sprijin financiar în caz de întrerupere a activității
biroului din cauza incapacității temporare de muncă;
h)să
beneficieze, la cerere, de asistenta juridică gratuită din partea Uniunii, prin
personalul de specialitate, în cauzele care au legătură cu activitatea
profesională;
i)să
primească, pentru merite deosebite, recompense, diplome de onoare și de excelență,
la propunerea adunărilor generale ale notarilor publici sau a Consiliului
Uniunii;
î)să
adere individual la UIN;
j)să
participe la manifestări profesionale organizate în tara și străinătate;
k)să
primească informațiile utile exercitării profesiei, atât de la organizația
profesională, cât și de la entitățile din cadrul acesteia;
l)să
primească de la alți colegi notari, la cerere, informații sau
documente necesare instrumentării procedurilor notariale, între notari neoperând
secretul profesional;
m)să
primească gratuit, în condițiile legii și regulamentului de aplicare
a legii, licența de funcționare, certificatul de înregistrare în
Registrul național de evidentă a notarilor publici (RNENP) și legitimația
de notar public;
n)să
primească gratuit revistele de specialitate ale Uniunii și, după caz, alte
publicații de interes profesional;
o)să
primească gratuit de la Centrul National de Administrare a Registrelor Naționale
Notariale CNARNN - INFONOT, denumit în continuare CNARNN - INFONOT,
certificatul digital de semnătură electronică calificată;
p)să
beneficieze de pensie pe baza contribuției la Casa de pensii a notarilor
publici, în condițiile legii, regulamentului de aplicare a legii și
statutului acesteia;
q)să obțină,
la cerere, de la Cameră sau de la Uniune caracterizări cu privire la
activitatea sa profesională;
r)notarul
public își poate face cunoscute datele profesionale atât cu privire la
persoana sa, cât și cu privire la locul unde își exercită funcția
numai prin pagina de internet a Uniunii și a Camerei și prin pagina
de internet proprie a biroului în care își desfășoară activitatea;
regulile privind publicitatea individuală a notarilor publici se stabilesc prin
Codul deontologic;
s)să
beneficieze de orice alte drepturi prevăzute de lege, regulamentul de aplicare
a legii și alte acte normative.
Art. 12
În cazul decesului notarului
public, membrii familiei acestuia beneficiază, la cerere, de sprijin financiar
acordat de Uniune.
Art. 13
(1)Consiliul
Uniunii poate acorda calitatea de membru de onoare al Uniunii unor personalități
din afara sistemului notarial care, prin activitatea desfășurată, au sau
au avut o contribuție însemnată la creșterea rolului și
prestigiului notarului public în viața socială.
(2)Membrii
de onoare ai Uniunii beneficiază de drepturile stabilite de Consiliul Uniunii.
Art. 14
(1)Membrii
Uniunii au următoarele obligații:
a)să
respecte și să își desfășoare întreaga activitate profesională
în conformitate cu dispozițiile legii, regulamentelor, normelor,
statutului și ale Codului deontologic;
b)să
respecte normele, principiile și îndatoririle deontologiei notariale și
să aibă un comportament demn atât în exercitarea profesiei, cât și în
afara acesteia;
c)să
respecte hotărârile organelor Uniunii și ale Camerelor, să îndeplinească
sarcinile ce le-au fost încredințate și să acționeze pentru
realizarea scopului Uniunii;
d)să
participe la ședințele adunărilor generale și, după caz, la
Congres;
e)să
participe la ședințele organelor de conducere din care fac parte, cu
respectarea mandatului dat și în interesul general al profesiei;
f)să
participe la manifestările organizate de Uniune, de Camere și de alte organizații
interne și internaționale având scopuri și principii similare;
g)să
achite, la termen, cotele de contribuție stabilite pentru formarea
bugetului Camerelor și al Uniunii, precum și obligațiile
financiare la celelalte entități ale Camerelor și Uniunii;
h)să păstreze
confidențialitatea fată de terți a dezbaterilor, opiniilor și
voturilor exprimate în organele de conducere ale Camerelor și Uniunii;
i)să
participe la formele de pregătire profesională continuă, precum și la
formele de pregătire dispuse ca sancțiune disciplinară;
î)să
asigure pregătirea practică a notarilor stagiari, precum și pregătirea
profesională a personalului angajat.
j)să
comunice Camerei și Uniunii, în vederea înscrierii în RNENP, orice
modificare intervenită în modul de desfășurare a activității;
k)să
informeze de urgenta Casa de Asigurări a Notarilor Publici în legătură cu
litigiile privind activitatea profesională, litigii care ar putea atrage plata
de despăgubiri;
l)să
aducă de îndată la cunoștința Camerei și a Uniunii următoarele situații:
- pierderea, sustragerea sau
distrugerea sigiliului, a mapelor arhivistice și a dispozitivului de
semnătură electronică;
- inundații, explozii,
incendii la sediul biroului notarial, care afectează arhiva și desfășurarea
activității;
- percheziționarea de
către organele abilitate a birourilor notariale și/sau ridicarea de
documente, tehnică de calcul sau de sigilii care fac imposibilă continuarea activității
notariale;
- comunicarea, de îndată, a
măsurii condamnării dispuse de instanța de judecată;
m)să ia
cunoștință de informațiile profesionale comunicate de Uniune,
Camere și entitățile din cadrul acestora;
n)să
ofere la solicitare, în termen util, informații și/sau documente
altor colegi, notari publici, necesare instrumentării procedurilor notariale;
o)să
dea dovadă de confraternitate fată de oricare alt notar; să caute, împreună cu ceilalți
notari, soluția comună, garantând ansamblul intereselor părților, în
conformitate cu dispozițiile legislative și regulamentare în vigoare,
în situațiile în care colaborează în aceeași cauză;
p)să nu
săvârșească acte sau fapte, sub orice formă, de concurență neloială;
q)să
respecte secretul profesional;
r)să își
perfecționeze continuu cunoștințele profesionale și să se
preocupe de perfecționarea profesională a angajaților săi;
s)să nu
implice instituția și calitatea sa de notar în luările de poziție
și declarațiile politice pe care le face.
(2)În
exercitarea drepturilor și obligațiilor prevăzute în prezentul
statut, referitoare la comunicările dintre Uniune și notari, Camere și
notari, precum și între notari, membrii Uniunii sunt obligați să
utilizeze exclusiv adresa de e-mail profesională, pusă la dispoziție,
gratuit, de către Uniune.
(3)După
numire și înainte de începerea activității, notarul public are obligația
de a plăti taxa de înscriere în Uniune stabilită de Consiliul Uniunii, care se
face venit la bugetul Uniunii.
(4)Notarii
publici au obligația să plătească lunar cotele de contribuție, sub sancțiunea
disciplinară prevăzută de lege.
Art. 15
Notarul public răspunde
pentru modul în care își îndeplinește atribuțiile referitoare la
legalitatea raporturilor juridice pe care le constată, la exercitarea
drepturilor și la ocrotirea, în condițiile legii, a intereselor
persoanelor ce solicită încheierea actelor notariale, precum și pentru
încălcarea dispozițiilor legii, regulamentului de aplicare a legii,
statutului și a celorlalte acte ce reglementează profesia.
Art. 16
Răspunderea notarului public
poate fi angajată în condițiile legii.
Art. 17
(1)Acțiunea
disciplinară se exercită, după caz, de către:
a)ministrul
justiției;
b)președintele
Uniunii;
c)Colegiul
director.
(2)Acțiunea
disciplinară se promovează numai după efectuarea, în condițiile legii, a
cercetării prealabile.
(3)În
cazul în care acțiunea disciplinară este promovată de ministrul justiției,
cercetarea prealabilă se face de către inspectori din Corpul de control al
Ministerului Justiției.
(4)În
cazul în care acțiunea disciplinară este promovată de președintele
Uniunii, cercetarea prealabilă se face de către membrii Corpului de control al
Uniunii, delegați de președinte direct sau la propunerea șefului
corpului de control.
(5)În
cazul în care acțiunea disciplinară este promovată de Colegiul director,
cercetarea prealabilă se face de către acesta.
(6)Nu
pot participa la efectuarea cercetării prealabile persoanele aflate în orice situație
de incompatibilitate sau conflict de interese.
(7)Cercetarea
prealabilă este obligatorie și se desfășoară potrivit dispozițiilor
legii și regulamentului de aplicare a acesteia.
Art. 18
(1)Notarul
public trebuie să se bucure de bună reputație, atât la dobândirea acestei calități,
cât și pe parcursul exercitării profesiei.
(2)Se
bucură de bună reputație notarul public care are un comportament
corespunzător în familie, în societate și în exercitarea cu demnitate a funcției,
se abține de la orice acte sau fapte de natură să compromită demnitatea
lui, a profesiei și a instituțiilor din care face parte și are relații
profesionale bazate pe respect și bună-credință.
(3)Încălcarea
dispozițiilor referitoare la buna reputație se verifică din oficiu
sau ca urmare a unei sesizări depuse la Ministerul Justiției, la Uniune
sau Camere.
(4)În
cazul sesizării Camerei sau Uniunii, verificarea se face de Către membrii
Corpului de control al Uniunii, delegați de președintele Uniunii.
Art. 19
(1)Acțiunea
disciplinară se judecă de Consiliul de disciplină, constituit în cadrul
Uniunii.
(2)Ședințele
de judecată se țin la sediul Uniunii.
(3)Consiliul
de disciplină funcționează potrivit legii, regulamentului de aplicare a
acesteia și a regulamentului propriu adoptat de Consiliul Uniunii.
(4)Consiliul
de disciplină își desfășoară activitatea în mod independent și
nu se subordonează organelor de conducere ale Uniunii.
(5)În
căile de atac formulate la instanța de judecată împotriva hotărârilor
Consiliului de disciplină, calitatea procesuală o au Ministerul Justiției
prin ministru, Uniunea prin președinte și Colegiul director prin președinte.
(6)Lucrările
cu caracter tehnic ale Consiliului de disciplină vor fi efectuate de un
secretar cu studii juridice, angajat al Uniunii.
(7)Hotărârile
pronunțate de Consiliul de disciplină rămase definitive se transmit RNENP
în vederea înregistrării. Sancțiunile disciplinare se radiază din RNENP
după trecerea unui termen de 1 an de la data executării sancțiunii, cu excepția
avertismentului scris care se radiază după trecerea unui termen de 6 luni de la
data rămânerii definitive a hotărârii.
(8)Președintele
Consiliului de disciplină elaborează anual un raport privind activitatea
Consiliului de disciplină, care se publică în Activitatea Uniunii.
CAPITOLUL
IV: Structura organizatorică
SECȚIUNEA
1:
Art. 20
Organele de conducere ale
Uniunii sunt:
a)Congresul;
b)Consiliul
Uniunii;
c)Biroul
executiv al Consiliului Uniunii;
d)Președintele
Uniunii.
Art. 21
(1)Congresul
este constituit din reprezentanții notarilor publici, aleși de
adunarea generală a fiecărei Camere, potrivit normei de reprezentare de 1 la
10, la care se adaugă membrii Consiliului Uniunii, precum și vicepreședinții
Colegiilor directoare ale Camerelor.
(2)Congresul
se întrunește în sesiune ordinară, de regulă, o dată pe an. Congresul se
poate întruni și în sesiune extraordinară, la cererea Consiliului Uniunii
sau a Camerelor, dacă acestea reprezintă cel puțin o treime din numărul
notarilor publici.
(3)Convocarea
Congresului notarilor publici în sesiune ordinară se face de Biroul executiv,
cu cel puțin 60 de zile înainte de data stabilită pentru desfășurarea
acestuia, iar în sesiune extraordinară, cu cel puțin 30 de zile înainte,
prin înștiințarea în scris a Camerelor și prin publicarea în
presă, cu menționarea datei, a locului desfășurării și a ordinii
de zi.
(4)Congresul
este legal constituit în prezenta a două treimi din numărul reprezentanților
și adoptă hotărâri și, după caz, rezoluții, cu majoritatea
simplă a reprezentanților prezenți.
(5)Cvorumul
stabilit la începutul sesiunii pe baza listelor de prezentă va fi valabil, cu
toate efectele, pe toată durata acesteia.
(6)În
cazul în care cvorumul nu este întrunit, președintele Uniunii are obligația
să îndeplinească procedura de convocare în cel mult 15 zile de la data
constatării lipsei cvorumului.
(7)Congresul,
convocat în condițiile prevăzute la alineatul precedent, este legal
constituit cu participarea a cel puțin jumătate din numărul reprezentanților
Camerelor pentru Congres și adoptă hotărâri cu majoritatea simplă a
acestora.
(8)Procedura
de vot în Congres este prin vot deschis. Cu majoritate simplă a celor prezenți
se poate adopta procedura prin vot secret pentru anumite puncte ale ordinii de
zi.
(9)Congresul
se organizează de către Uniune în parteneriat cu una sau mai multe Camere,
desemnate de Consiliul Uniunii, la solicitarea acestora.
(10)Președintele
Congresului este președintele uneia dintre Camerele organizatoare a
acestuia, iar lucrările Congresului sunt conduse de președintele Uniunii,
prim-vicepreședintele și cei doi vicepreședinți.
(11)Lucrările
congresului vor fi stenografiate, stenograma stând la baza redactării
procesului-verbal al Congresului.
(12)Hotărârile
Congresului se semnează de către președintele Uniunii, de președintele
Congresului și de membrii secretariatului Congresului și vor fi aduse
la cunoștința tuturor notarilor publici, prin publicațiile
Uniunii.
(13)Congresul
are un secretariat format din câte un reprezentant al fiecărei Camere, care
atestă cvorumul, pe baza mandatelor de reprezentare și a listelor de prezentă
cuprinzând semnătura fiecărui delegat. Secretariatul Congresului, în
îndeplinirea atribuțiilor, este sprijinit de personalul de specialitate al
Camerei organizatoare și al Uniunii.
(14)Procedura
de organizare și desfășurare a lucrărilor Congresului se stabilește
prin regulament aprobat de Congres.
Art. 22
(1)Congresul
notarilor publici are următoarele atribuții:
a)analizează
situația generală a notariatului și adoptă o rezoluție ce va fi
avută în vedere la stabilirea strategiei acestuia, în concordanta cu realitățile
social economice, precum și cu politica notariatelor membre CNUE și
UIN;
b)dezbate
probleme profesionale de interes general, sens în care adoptă, cu majoritatea
celor prezenți, rezoluții;
c)adoptă
Statutul Uniunii și Statutul Casei de Asigurări a Notarilor Publici,
completarea sau modificarea acestora și ratifică hotărârile Consiliului
Uniunii de modificare a acestora adoptate între Congrese;
d)adoptă
Codul deontologic al notarilor publici, precum și completările și
modificările care i se aduc de către Consiliul Uniunii, între Congrese;
e)validează
alegerea reprezentanților Camerelor în Consiliul Uniunii și a supleanților
acestora;
f)validează
alegerea, dintre reprezentanții Camerelor în Consiliul Uniunii, a președintelui
și vicepreședinților. Supleanții reprezentanților aleși
în funcția de președinte și vicepreședinți devin reprezentanți
ai Camerelor din care provin, în Consiliu, iar în locul acestora Camerele aleg alți
supleanți;
g)validează
alegerea membrilor Consiliului de disciplină;
h)alege,
dintre notarii publici propuși de Camere, membrii Comisiei de cenzori a
Uniunii și numește, la propunerea Consiliului Uniunii, 2 experți
contabili care să facă parte din Comisie;
i)aprobă
raportul de activitate al Consiliului Uniunii;
î)aprobă
raportul de activitate anual al Comisiei de cenzori cu privire la execuția
bugetară și acordă descărcarea de gestiune;
j)analizează
rapoartele de activitate ale Consiliului de disciplină, Casei de asigurări,
CNARNN - INFONOT, Casei de pensii, INR, Corpului de control, Societății
Comerciale "Notarăm" - S.A. și face recomandări Consiliului
Uniunii sau Biroului executiv, după caz, pentru îmbunătățirea activității
acestor entități;
k)acordă
și retrage, la propunerea Consiliului Uniunii, titlul de președinte
de onoare notarilor publici care au deținut calitatea de președinte
al Consiliului Uniunii;
l)adoptă
însemnele Uniunii, la propunerea Consiliului Uniunii;
m)îndeplinește
orice alte atribuții date în competenta sa prin lege și regulamentul
de aplicare a legii.
(2)Hotărârile
și rezoluțiile adoptate de Congres sunt obligatorii pentru notarii
publici.
Art. 23
(1)Consiliul
Uniunii este organ de conducere colectiv al Uniunii, constituit din președinte,
un prim-vicepreședinte, 2 vicepreședinți și din reprezentanții
fiecărei Camere, potrivit următoarei norme de reprezentare:
a)un
reprezentant, pentru Camerele cu până la 200 de notari publici în funcție;
b)2 reprezentanți,
pentru Camerele care au între 201 și 400 de notari publici în funcție;
c)3 reprezentanți,
pentru Camerele care au peste 400 de notari publici în funcție.
(2)Dacă
numărul de notari publici din cadrul unei Camere va depăși unul din pragurile
de reprezentare prevăzute la alin. (1), Camera va alege, în Adunarea generală
extraordinară, încă un reprezentant, cu respectarea dispozițiilor regulamentului
de alegeri.
(3)Dacă
numărul de notari publici din cadrul unei Camere va scădea sub unul din pragurile
de reprezentare prevăzute mai sus, Adunarea generală va hotărî căruia dintre reprezentanți
îi încetează mandatul.
(4)Data
de la care membrul Consiliului nou ales sau retras își începe sau
încetează mandatul se stabilește de către Consiliul Uniunii.
(5)Procedura
alegerii reprezentanților Camerelor în Consiliul Uniunii și supleanților
acestora se stabilește prin regulamentele aprobate de Adunările generale
ale Camerelor, cu respectarea regulamentului-cadru aprobat de Consiliul Uniunii.
(6)Odată
cu alegerea de către adunările generale a reprezentanților Camerelor în Consiliul
Uniunii se alege și câte un supleant pentru fiecare reprezentant.
Art. 24
(1)Președinții
Camerelor fac parte de drept din Consiliul Uniunii, cu drept de vot, și
pot fi aleși în funcțiile de președinte, prim-vicepreședinte,
vicepreședinte și membru în Biroul executiv al Consiliului Uniunii.
(2)În
cazul în care președintele Camerei este ales în una dintre funcțiile
de președinte, prim-vicepreședinte sau vicepreședinte al
Uniunii, acesta este obligat să renunțe la funcția de președinte
al Camerei.
(3)Mandatul
Consiliului începe la data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor alegerii.
Mandatul Consiliului este pe o durată de 4 ani.
(4)Membrii
Consiliului Uniunii, prin votul exprimat sau inițiativele promovate, reprezintă
interesele tuturor notarilor publici din cadrul Uniunii. Fiecare membru al
Consiliului Uniunii are dreptul la un singur vot pentru fiecare propunere
supusă votului.
(5)Membrii
Consiliului Uniunii au acces neîngrădit la toate documentele scrise sau pe
suport electronic ale Consiliului Uniunii, precum și ale Camerei notarilor
din care fac parte.
(6)În
cazul în care președintele Camerei, vicepreședintele sau
reprezentantul Camerei absentează nemotivat, în mod repetat, la ședințele
Consiliului Uniunii sau ale Biroului executiv, Consiliul poate solicita
Adunării generale a Camerei revocarea din funcție a acestora.
(7)În
cazul în care președintele Uniunii, prim-vicepreședintele sau vicepreședinții
absentează nemotivat, în mod repetat, la ședințele Consiliului
Uniunii sau ale Biroului executiv, Consiliul poate solicita Congresului
revocarea din funcție a acestora.
(8)În
cazul absenței reprezentantului Camerei în Consiliu, acesta este înlocuit
de drept și în mod obligatoriu de supleantul său. În cazul absenței președintelui
Camerei, supleantul acestuia este vicepreședintele, iar, în caz de absență
a vicepreședintelui, un membru al Colegiului va fi delegat în acest sens.
(9)În
cazul participării la ședințele Consiliului Uniunii a membrului
supleant acesta are aceleași drepturi și obligații ca și
membrul titular pe care îl înlocuiește.
Art. 25
(1)Notarii
publici în funcție aleg, prin vot secret, dintre membrii Consiliului
Uniunii, președintele și vicepreședinții, în condițiile
regulamentului de alegeri, adoptat de Consiliul Uniunii, Candidaturile pentru
aceste funcții se depun și se înregistrează la Uniune.
(2)După
validarea alegerii sale de către Congres, președintele Consiliului Uniunii
depune, în fata reprezentanților Camerelor prezenți la Congres,
următorul jurământ: "Jur să respect legea și statutul profesiei de
notar public, să îndeplinesc cu onoare, cinste și responsabilitate, cu conștiință
și fără părtinire atribuțiile ce îmi revin în calitate de președinte.
Jur să reprezint cu patriotism, cu demnitate și credință interesele
legitime ale notariatului român, în slujba tarii și a cetățeanului,
să contribui cu toată energia la dezvoltarea profesiei de notar public. Așa
să îmi ajute Dumnezeu!"
(3)Prim-vicepreședintele
se alege dintre cei 3 vicepreședinți, de către Consiliul Uniunii,
prin vot secret.
Art. 26
(1)Consiliul
Uniunii se întrunește, de regulă, trimestrial și/sau ori de câte ori
este convocat de președinte.
(2)Consiliul
Uniunii își desfășoară activitatea cu participarea a cel puțin
două treimi din numărul membrilor săi și adoptă hotărâri cu votul majorității
celor prezenți. În caz de egalitate de voturi, votul președintelui
este decisiv în adoptarea hotărârii. Pentru motive întemeiate, președintele
Uniunii poate solicita vot nominal sau secret.
Art. 27
(1)Consiliul
Uniunii are următoarele atribuții:
1.stabilește
strategia de dezvoltare durabilă a instituției, ținând seama de rezoluțiile
Congresului, în funcție de realitățile social-economice la nivel național
și internațional și de interesul general pentru asigurarea stabilității
profesiei de notar public;
2.reprezintă
Uniunea în raporturile cu terții, pe plan intern și internațional,
prin președintele său sau printr-un alt reprezentant desemnat de acesta;
3.propune
ministrului justiției actualizarea numărului de posturi de notar public, notar
stagiar și posturile destinate concursului de schimbări de sedii, pe baza propunerilor
Camerelor, studiilor statistice și rapoartelor RNENP elaborate în aplicarea
dispozițiilor și criteriilor din lege și regulamentului de
aplicare a legii;
4.propune
ministrului justiției, pentru aprobare, regulamentele de organizare și
desfășurare a examenelor și concursurilor, precum și tematica și
bibliografia acestora, dacă este cazul;
5.propune
ministrului justiției onorariile minimale pentru serviciile, actele și
procedurile notariale îndeplinite în exercitarea funcției de către notarii
publici, pe baza studiilor statistice și a dinamicii economice naționale
și internaționale;
6.urmărește
evoluția legislației europene și face propuneri de armonizare a legislației
naționale cu incidența notarială cu legislația europeană,
raportat la interesul general al notarilor publici;
7.adoptă
hotărâri ce pot constitui uzanțe profesionale;
8.numește
notarii publici și desemnează cadrele universitare care să facă parte din
comisiile stabilite pentru organizarea și desfășurarea examenelor și
concursurilor susținute la nivelul INR;
9.pe
baza deciziilor Colegiilor directoare ale Camerelor care atestă îndeplinirea procedurilor
prevăzute de regulamentul de examen, validează rezultatele examenelor de
dobândire a calității de notar stagiar; în cazul în care decizia Colegiului
director nu cuprinde constatarea îndeplinirii tuturor procedurilor, Consiliul
Uniunii va solicita completarea acesteia;
10.pe
baza rapoartelor comunicate de INR, care atestă îndeplinirea procedurilor prevăzute
de regulamentul de examen și concurs, validează rezultatele acestora; în
cazul în care rapoartele comunicate de INR nu cuprind constatarea îndeplinirii tuturor
procedurilor, Consiliul Uniunii va solicita completarea acestora;
11.aprobă
planul de desfășurare a cursurilor de pregătire profesională continuă a notarilor
publici și a cursurilor de pregătire a notarilor stagiari în anul de
pregătire teoretică în cadrul INR, în baza rapoartelor prezentate de INR;
12.aprobă
bilanțul contabil și execuția bugetului de venituri și
cheltuieli pentru exercițiul financiar încheiat al Uniunii; examinează
informarea Comisiei de cenzori asupra gestiunii economico-financiare
a Uniunii;
13.aprobă
bugetul de venituri și cheltuieli al Uniunii pentru exercițiul
financiar următor, propus de Biroul executiv;
14.stabilește
cotele de contribuție ale birourilor notarilor publici la Cameră, precum și
cele ale Camerelor la Uniune, în funcție de dinamica economică și de strategia
de dezvoltare a profesiei;
15.stabilește,
prin hotărâre, indemnizațiile tuturor membrilor Consiliului Uniunii, ale
membrilor Comisiei de cenzori, ale membrilor Consiliului de disciplină, ale membrilor
Consiliului de administrație al Casei de Asigurări a Notarilor Publici,
ale membrilor Consiliului de administrație al Casei de Pensii, ale
organelor de conducere ale INR, precum și indemnizațiile membrilor
altor organisme constituite la nivelul Uniunii;
16.propune
Congresului acordarea și retragerea titlurilor onorifice prevăzute de lege
și statut;
17.soluționează,
ca organ jurisdicțional, contestațiile împotriva hotărârilor Consiliului
de disciplină al Uniunii;
18.aprobă
componența Corpului de control, strategia desfășurării controlului profesional
administrativ și numește șeful Corpului de control;
19.analizează
activitatea Corpului de control ca urmare a prezentării atât a informărilor cu
privire la controlul desfășurat la nivelul unei Camere, cât și a sintezei
controalelor efectuate la nivelul Camerelor în decurs de un an; informările și
sintezele controalelor efectuate vor cuprinde și măsurile propuse de
Corpul de control și modalitatea de îndeplinire a acestora;
20.soluționează
contestațiile formulate la hotărârile adunărilor generale ale Camerelor;
21.alege
dintre membri săi, prin vot secret, 5 membri ai Biroului executiv al Consiliului
Uniunii;
22.repartizează
sarcinile și responsabilitățile prim-vicepreședintelui, vicepreședinților
și ale celorlalți membri ai Consiliului Uniunii;
23.coordonează
activitatea Buletinului notarilor publici și a altor publicații
privind activitatea notarială, desemnează redactorul-șef și
colectivul redacțional, la propunerea redactorului-șef;
24.reprezintă,
la cerere, interesele notarilor publici și ale Camerelor în fața instanțelor
de judecată, prin delegarea unui consilier juridic din aparatul propriu;
25.primește
rapoarte de activitate, spre analiză, de la toate entitățile Uniunii, respectiv:
CNARNN, INR, Casa Asigurări a Notarilor Publici, Casa de Pensii a Notarilor
Publici, Buletinul Notarilor Publici și Societatea Comercială "Notarom" - S.A.;
26.mediază
neînțelegerile dintre Camere, precum și dintre Camere și membrii
acestora, în legătură cu exercitarea atribuțiilor profesionale stabilite
de lege, regulamentul de aplicare a legii și statut;
27.aprobă
afilierea Uniunii la organizații internaționale profesionale ale
notarilor și cotele de contribuție la acestea;
28.acceptă
donațiile și legatele făcute Uniunii, aprobă sponsorizări, mecenate, ajutoare, donații, precum și orice alte
acte de dispoziție;
29.validează
alegerile pentru funcțiile eligibile la nivelul Uniunii, ce au loc între Congrese;
hotărârea de validare se supune ratificării în proximul Congres; mandatul
persoanelor astfel alese începe de la data hotărârii de validare a Consiliului
Uniunii;
30.numește
și revocă președintele, vicepreședintele și membrii
Consiliului de administrație al Casei de Asigurări a Notarilor Publici;
31.mediază,
la cererea părților, litigiile dintre notarii publici asigurați și
Casa de Asigurări;
32.Îndeplinește
orice alte atribuții prevăzute de lege și regulamente.
(2)Consiliul
Uniunii poate să delege Biroul executiv să îndeplinească, temporar, unele
atribuții ale sale, urmând ca hotărârile adoptate să fie ratificate în
prima ședință a acestuia.
Art. 28
Membrii Consiliului Uniunii
răspund pentru prejudiciile cauzate, prin hotărârile adoptate, în legătură cu
administrarea și gestionarea patrimoniului Uniunii, în funcție de
votul nominal exprimat.
Art. 29
(1)Biroul
executiv al Consiliului Uniunii se compune din președinte, prim-vicepreședinte,
2 vicepreședinți și 5 membri aleși de Consiliul Uniunii
dintre membrii săi.
(2)Biroul
executiv este un organ colegial care se întrunește în ședințe
ori de câte ori este nevoie, pentru rezolvarea cu celeritate a situațiilor
privind activitatea notarială, a Uniunii sau a entităților din cadrul
acesteia.
(3)Membrii
Biroului executiv al Consiliului Uniunii nu pot fi înlocuiți de
reprezentantul Camerei sau de supleantul acestuia.
(4)Biroul
executiv lucrează valabil în prezența majorității membrilor săi și
adoptă decizii cu majoritatea celor prezenți.
Art. 30
(1)Biroul
executiv al Consiliului Uniunii are următoarele atribuții:
a)asigură
activitatea permanentă a Consiliului Uniunii între ședințele
acestuia;
b)duce
la îndeplinire hotărârile Consiliului Uniunii;
c)propune
ministrului justiției numirea în funcție a notarului public,
schimbarea sediului biroului notarial, asocierea și încetarea asocierii,
suspendarea și încetarea suspendării din funcția de notar public,
revocarea ori încetarea calității de notar public;
d)propune
ministrului justiției suspendarea din funcția de notar public;
e)stabilește
strategia economico-financiară a entităților din
cadrul Uniunii și urmărește implementarea acesteia;
f)pregătește
proiectele de documente care vor fi prezentate, spre dezbatere și aprobare,
Consiliului Uniunii;
g)elaborează
proiectul raportului anual al activității Uniunii, pe care îl supune aprobării
Consiliului Uniunii;
h)elaborează
proiectul de buget anual al Uniunii, asigură gestionarea curentă a patrimoniului,
urmărește întocmirea bilanțului financiar-contabil și executarea
bugetului;
i)aprobă
proiectul de buget anual, execuția bugetară și descărcarea de
gestiune a entităților înființate în cadrul Uniunii, informând, în
acest sens, Consiliul Uniunii;
î)întocmește
proiectul tarifelor minimale de onorarii ale notarilor publici pe care îl supune
aprobării de către Consiliul Uniunii;
j)propune
Consiliului Uniunii distribuirea cotelor de contribuție ale notarilor
publici la Cameră și la Uniune, ținând seama de dinamica economică și
de strategia de dezvoltare a profesiei;
k)propune
candidații pentru structurile UIN și ale altor organizații
internaționale, la recomandarea Camerelor;
l)asigură
funcționarea RNENP și centralizează datele statistice privind
activitatea notarială, pe baza rapoartelor anuale ale Camerelor;
m)exercită
orice alte atribuții, stabilite de lege și regulamente.
(2)Membrii
Biroului executiv răspund pentru prejudiciile cauzate, prin hotărârile adoptate,
în ceea ce privește gestionarea curentă a patrimoniului, în funcție
de votul nominal exprimat.
Art. 31
(1)Președintele
Consiliului Uniunii nu poate fi angajat politic, nu poate face declarații
politice și nu poate angaja politic instituția. În activitatea sa
profesională și în exercitarea atribuțiilor de conducere, președintele
trebuie să dea dovadă de probitate morală și profesională, disponibilitate
permanentă și devotament față de profesie.
(2)În
exercitarea atribuțiilor de reprezentare internă și internațională,
președintele trebuie să fie permanent informat despre realitățile
interne și internaționale și să reprezinte cu demnitate și
profesionalism interesele naționale și ale profesiei de notar public.
Art. 32
(1)Președintele
Consiliului Uniunii este și președintele Uniunii și are
următoarele atribuții:
a)reprezintă
Uniunea în raporturile cu autoritățile publice din România, cu organizațiile
guvernamentale și neguvernamentale, cu cele profesionale și cu alte persoane
juridice, iar în plan extern, cu organizațiile naționale și
internaționale ale notarilor publici și oriunde va fi invitat
oficial, în calitate de președinte al Uniunii;
b)ordonanțează
cheltuielile bugetare ale Uniunii; președintele poate delega această
atribuție prim-vicepreședintelui sau unuia dintre vicepreședinți;
c)convoacă
și conduce ședințele Consiliului Uniunii și ale Biroului
executiv al acestuia;
d)declanșează,
la cerere sau din oficiu, controlul profesional administrativ, direct sau prin
intermediul șefului Corpului de control;
e)exercită
acțiunea disciplinară, la cerere sau din oficiu, și efectuează
cercetarea prealabilă prin membrii Corpului de control sau prin alte persoane
desemnate în acest scop;
f)poate
solicita notarilor publici, Camerelor și entităților din cadrul
Uniunii note de relații, puncte de vedere sau rapoarte de activitate;
g)poate
participa la Adunările generale ale Camerelor, la ședințele
Colegiilor directoare și la ședințele organelor de conducere ale
entităților din cadrul Uniunii;
h)angajează
personalul de specialitate și administrativ al Uniunii, coordonează și
supraveghează permanent activitatea acestuia.
(2)În
cazul demisiei, decesului sau incapacității președintelui, atribuțiile
acestuia sunt preluate de drept de către prim-vicepreședinte sau, în lipsa
acestuia, Consiliul Uniunii va desemna, dintre vicepreședinți, prin
vot, persoana care va prelua atribuțiile președintelui până la
organizarea alegerilor, care vor avea loc în termen de 90 de zile de la vacantarea postului.
(3)În
exercitarea atribuțiilor sale, președintele Uniunii emite dispoziții.
(4)Pe
perioada mandatului, atât președintele, prim-vicepreședintele, cât și
vicepreședinții trebuie să fie notari publici în funcție.
Art. 33
(1)Prim-vicepreședintele
și vicepreședinții Uniunii, în activitatea lor profesională și
în exercitarea atribuțiilor de conducere, trebuie să dea dovadă de
probitate morală și profesională, disponibilitate permanentă și
devotament față de profesie.
(2)În
îndeplinirea atribuțiilor lor, prim-vicepreședintele și vicepreședinții
Uniunii, împreună cu președintele, au obligația să dea dovadă de
spirit de echipă, să își îndeplinească atribuțiile în deplin spirit
de colegialitate și în concordanță cu strategia și interesul
instituției.
(3)Prim-vicepreședintele
și vicepreședinții Uniunii au obligația de a informa permanent
președintele cu privire la modul de îndeplinire a atribuțiilor lor.
(4)În
exercitarea atribuțiilor, prim-vicepreședintele și vicepreședinții
Uniunii nu pot face declarații politice care să implice instituția și
nu pot angaja politic Uniunea.
(5)În
exercitarea atribuțiilor delegate de reprezentare internă și internațională
trebuie să fie permanent informați despre realitățile interne și
internaționale și să reprezinte cu demnitate și profesionalism
interesele naționale și ale profesiei de notar public.
(6)În
cazul demisiei, decesului sau incapacității prim-vicepreședintelui,
atribuțiile acestuia sunt preluate de către unul dintre vicepreședinți
desemnat de Consiliul Uniunii prin vot. În termen de 90 de zile de la vacantarea postului, Uniunea va organiza alegeri pentru
ocuparea celui de-al treilea post de vicepreședinte. Rezultatul alegerii
va fi validat în proximul Congres, vicepreședintele nou-ales începându-și
mandatul de la data hotărârii Comisiei naționale de alegeri, ce va fi prezentată
în ședința Consiliului Uniunii. În aceeași ședință,
Consiliul Uniunii alege dintre cei 3 vicepreședinți prim-vicepreședintele.
(7)În
cazul demisiei, decesului sau incapacității unuia dintre vicepreședinți,
în termen de 90 de zile de la vacantarea postului,
Uniunea va organiza alegeri pentru ocuparea postului de vicepreședinte.
Rezultatul alegerii va fi validat în proximul Congres, vicepreședintele
nou-ales începându-și mandatul de la data hotărârii Comisiei naționale
de alegeri, ce va fi prezentată în ședința Consiliului Uniunii.
Art. 34
(1)Comisia
de cenzori a Uniunii este compusă din 5 membri, dintre care 3 notari publici și
2 experți contabili, aleși de Congres.
(2)Cenzorii
își exercită personal mandatul încredințat și își desfășoară
activitatea potrivit regulamentului propriu, aprobat de Consiliul Uniunii.
(3)Comisia
de cenzori este independentă față de Consiliul Uniunii, de Biroul executiv
și de președinte, informează și răspunde pentru activitatea sa
doar în fața Congresului.
(4)Comisia
de cenzori este obligată să supravegheze gestiunea patrimoniului Uniunii și
să verifice execuția bugetului de venituri și cheltuieli al Uniunii.
Cenzorul este îndreptățit să ceară lămuriri tuturor celor care se ocupă de
gestiune și să examineze orice acte și documente privitoare la
această gestiune.
(5)Cenzorul
are dreptul să obțină de la Biroul executiv al Consiliului Uniunii, trimestrial,
o situație cu privire la exercițiul bugetului și la conturile
Uniunii.
(6)Comisia
de cenzori informează permanent Consiliul Uniunii și Biroul executiv despre
administrarea și gestionarea patrimoniului Uniunii, precum și despre eventualele
încălcări ale dispozițiilor legale și ale actelor proprii ale
Consiliului Uniunii care reglementează patrimoniul.
(7)Calitatea
de cenzor al Uniunii este incompatibilă cu orice altă funcție eligibilă în
cadrul Camerelor și al Uniunii.
(8)Comisia
de cenzori prezintă și supune aprobării Congresului rapoartele asupra execuției
bugetare a Uniunii și descărcarea de gestiune.
SECȚIUNEA
2: Camera Notarilor Publici
Art. 35
(1)Camera
este persoană juridică de drept privat, fără scop patrimonial, înființată prin
lege și are sigiliu propriu.
(2)Camera
nu poate fi angajată politic prin acțiunile membrilor săi.
(3)Fiecare
Cameră are sediul principal în localitatea în care funcționează curtea de
apel. La nivelul fiecărui județ aflat în raza teritorială a Camerei pot
funcționa unul sau mai multe sedii secundare ori depozite de arhivă
gestionate de Cameră.
(4)Din
Cameră fac parte toți notarii publici care funcționează în
circumscripția unei Curți de Apel.
(5)Camera
funcționează pe baza unui regulament de organizare și funcționare,
aprobat de Adunarea generală, în baza regulamentului-cadru aprobat de Consiliul
Uniunii.
Art. 36
Organele de conducere ale
Camerei sunt:
a)Adunarea
generală a notarilor publici;
b)Colegiul
director;
c)președintele
Colegiului director al Camerei.
Art. 37
(1)Adunarea
generală se întrunește cel puțin de două ori pe an și ori de
câte ori este nevoie, la convocarea președintelui Colegiului director sau
la cererea a cel puțin o treime din numărul membrilor săi.
(2)În
cazul în care președintele refuză convocarea ședinței, Colegiul
directorat Camerei poate convoca Adunarea generală.
(3)Adunarea
generală se convoacă de către președinte sau de Colegiul director al Camerei
la solicitarea scrisă a Biroului executiv al Consiliului Uniunii.
(4)Prezența
notarilor publici la adunările generale este obligatorie, cu excepția absențelor
motivate cu documente justificative.
(5)Convocarea
Adunării generale în ședință ordinară se face cu cel puțin 15 zile
înainte de data stabilită pentru desfășurarea acesteia, iar în ședință
extraordinară, cu cel puțin 7 zile înainte, prin înștiințarea
membrilor săi, cu menționarea datei, a locului desfășurării și a
ordinii de zi.
(6)În
situația în care convocarea se face la solicitarea Biroului executiv,
Colegiul director sau președintele are obligația de a convoca
Adunarea generală în termen de 7 zile de la primirea solicitării. Adunarea generală
convocată la solicitarea Biroului executiv este condusă de reprezentantul
acestuia.
(7)Hotărârile
Adunării generale sunt obligatorii și executorii pentru toți notarii publici
din Cameră și se adoptă în ședințele convocate și
întrunite.
Art. 38
(1)Adunarea
generală este legal constituită în prezența majorității membrilor săi
cu drept de vot.
(2)Cvorumul
stabilit la începutul Adunării generale pe baza listei de prezență va fi
valabil cu toate efectele pe toată durata acesteia.
(3)În
cazul în care cvorumul nu este întrunit, Colegiul director, de față cu cei
prezenți, stabilește o nouă Adunare generală, în termen de cel mult 7
zile.
(4)Adunarea
generală, convocată în condițiile alineatului precedent, își va putea
desfășura activitatea în prezența a cel puțin 1/3 din numărul
membrilor săi. Adunarea generală adoptă hotărâri cu votul majorității
celor prezenți.
(5)Notarul
public suspendat nu poate participa cu drept de vot la adunarea generală.
Art. 39
(1)Adunarea
generală a Camerei are următoarele atribuții:
a)aprobă
Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei;
b)aprobă
Regulamentul de alegeri pentru funcțiile eligibile, în baza regulamentului-cadru
aprobat de Consiliul Uniunii;
c)alege
și revocă Colegiul director compus din președinte, vicepreședinte
și 5-7 membri și stabilește cuantumul indemnizațiilor
acestora; mandatul Colegiului director este pe o durată de 4 ani și începe
la data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor alegerii sale;
d)alege
și revocă reprezentanții Camerei și supleanții acestora în
Consiliul Uniunii;
e)alege
reprezentanții Camerei, conform normei de reprezentare la Congres;
f)alege
și revocă membrii Comisiei de cenzori a Camerei și stabilește
indemnizația cenzorilor;
g)alege
și revocă reprezentanții Camerei în Consiliul de disciplină al
Uniunii;
h)propune
Consiliului Uniunii numărul de birouri notariale și/sau de notari publici din
circumscripția fiecărei judecătorii din raza sa de activitate, precum și
actualizarea acestora în raport cu numărul notarilor stagiari. La actualizare
se vor avea în vedere criteriile prevăzute de lege și regulamentul de
aplicare a legii și situațiile statistice elaborate de Uniune;
i)aprobă
bugetul anual și raportul Comisiei de cenzori și descărcarea de
gestiune;
î)acordă,
în cazuri justificate, sprijin financiar, la cererea notarului public;
j)analizează,
anual, activitatea Colegiului director și a reprezentantului/reprezentanților
Camerei în Consiliul Uniunii;
k)acordă
și retrage, la propunerea Colegiului director, titlul onorific de președinte
de onoare notarilor publici care au deținut calitatea de președinte
al Colegiului director;
l)îndeplinește
orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulamentul de aplicare a legii
și de prezentul statut.
(2)În
cadrul primei Adunări generale din an se vor prezenta, spre aprobare și informare,
raportul de activitate al Colegiului director pe anul anterior, raportul comisiei
de cenzori, execuția bugetară și descărcarea de gestiune, planul de activitate
pentru anul în curs și proiectul de buget.
(3)În
cadrul Adunării generale în care se aprobă actualizarea numărului de notari vor
fi puse la dispoziția membrilor Camerei date statistice cu privire la
activitatea notarială la nivel de circumscripție și localități.
Art. 40
Președintele, vicepreședintele
și membrii Colegiului director ai Camerei, precum și
reprezentantul/reprezentanții Camerei în Consiliul Uniunii și supleantul/supleanții
acestora sunt aleși de Adunarea generală a Camerei, prin vot direct și
secret, în condițiile stabilite prin regulamentul de alegeri.
Art. 41
(1)Colegiul
director al Camerei lucrează legal în prezența majorității membrilor săi
și adoptă decizii, cu majoritatea voturilor exprimate.
(2)Președintele
Colegiului director este și președintele Camerei.
Art. 42
Colegiul director al Camerei
se întrunește în ședințe ordinare o dată pe lună sau ori de câte
ori este nevoie, la convocarea președintelui sau a cel puțin 1/3 din numărul
membrilor săi.
Art. 43
(1)Colegiul
director al Camerei are următoarele atribuții:
a)stabilește
strategia Camerei în funcție de realitățile social-economice de la
nivel teritorial și interesele notarilor publici din circumscripția
sa;
b)decide
cu privire la buna organizare și funcționare a Camerei și a
birourilor notariale din circumscripția sa;
c)propune
Adunării generale a Camerei actualizarea numărului de notari publici având în
vedere situațiile statistice și criteriile prevăzute de lege;
d)stabilește
numărul de posturi destinate dobândirii calității de notar stagiar;
e)organizează
examenul pentru dobândirea calității de notar stagiar potrivit regulamentului
aprobat de Consiliul Uniunii, urmărește buna desfășurare a acestuia și
constată prin decizie îndeplinirea procedurilor prevăzute de regulamentul de
aplicare a legii;
f)asigură
măsurile necesare pentru buna desfășurare a alegerilor pentru funcțiile
de președinte și vicepreședinți ai Consiliului Uniunii,
conform regulamentului de alegeri aprobat de Consiliul Uniunii;
g)îndeplinește
atribuțiile date în sarcina sa de lege și regulamente cu privire la notarii
stagiari și stabilește birourile notariale în care se va efectua
pregătirea practică a acestora;
h)Stabilește
componența comisiei de inventariere și lichidare a birourilor notariale,
în caz de suspendare sau încetare, potrivit legii și regulamentului de aplicare
a legii;
i)organizează
activitatea de gestionare a arhivei preluată în custodie de Cameră, potrivit
legii, și ia de urgență măsurile necesare conservării corespunzătoare
a arhivelor birourilor notariale aflate în pericol de degradare;
î)poate
acorda sprijin și ajutor material notarilor publici, în cazuri
justificate;
j)mediază
neînțelegerile dintre membrii săi, precum și cele dintre notari și
angajații acestora;
k)întocmește
recomandările și confirmările prevăzute de regulamentul de aplicare a
legii privind îndeplinirea condițiilor legale pentru numirea notarului
public și înregistrarea biroului notarial și verifică îndeplinirea
condițiilor pentru avizarea sediului unui birou notarial;
l)primește
certificatul de înregistrare a biroului notarial, eliberat de RNENP;
m)avizează
și aprobă cererile notarilor publici de asociere în condițiile stabilite
de lege și regulamentul de aplicare a legii;
n)difuzează
Buletinul notarilor publici și celelalte publicații de specialitate
ale Uniunii;
o)exercită
acțiunea disciplinară împotriva notarilor publici;
p)în
vederea exercitării controlului profesional-administrativ delegat de Consiliul Uniunii
desemnează notarii publici care vor verifica birourile notariale din circumscripție,
o dată pe an; notarii publici sunt supuși controlului indiferent de funcția
ocupată în structurile de conducere ale Camerei și ale Uniunii;
q)asigură
îndeplinirea măsurilor stabilite în actele de control și sinteza acestora și
urmărește înlăturarea aspectelor negative constatate;
r)verifică,
ca urmare a solicitării de reluare a activității, cunoștințele
privind legislația notarială actualizată, în cazul notarilor publici a
căror activitate a fost întreruptă mai mult de 1 an;
s)acordă
gratuit asistență pentru soluționarea problemelor juridice, economice
și sociale în cazul încetării activității unui birou notarial;
ș)asigură
în condițiile legii și regulamentului de aplicare a legii organizarea
și funcționarea activităților de arbitraj și licitații;
t)aprobă
organigrama și statul de funcții și de salarizare ale Camerei,
precum și condițiile de angajare a personalului de specialitate și
administrativ;
ț)îndeplinește
orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulamentul de aplicare a legii
și de prezentul statut.
(2)Membrii
Colegiului director răspund pentru prejudiciile cauzate prin deciziile adoptate
în legătură cu administrarea și gestionarea patrimoniului, în funcție
de votul exprimat.
Art. 44
(1)În
activitatea profesională și în exercitarea atribuțiilor de conducere,
președintele Colegiului director trebuie să dea dovadă de probitate morală
și profesională, disponibilitate permanentă, devotament față de
profesie și atașament față de interesele Camerei și a
membrilor săi.
(2)În
exercitarea atribuțiilor de reprezentare internă și internațională
a Camerei, președintele trebuie să fie permanent documentat cu privire la
realitățile interne și internaționale și să reprezinte cu
demnitate și profesionalism interesele notarilor publici din Cameră.
(3)Președintele
Colegiului director are următoarele atribuții:
a)asigură
conducerea activității curente a Camerei;
b)reprezintă
Camera în raporturile cu persoanele fizice și juridice;
c)duce
la îndeplinire hotărârile Adunării generale și deciziile Colegiului
director;
d)soluționează
sesizările îndreptate împotriva notarilor publici;
e)angajează
personalul de specialitate și administrativ al secretariatului Camerei, în
limita organigramei și statului de funcții, aprobate de Colegiul
director;
f)ordonanțează
cheltuielile bugetare ale Camerei;
g)convoacă
și conduce ședințele Adunării generale și ale Colegiului
director al Camerei;
h)comunică
notarilor publici actele de interes general, adoptate sau emise de organele de
conducere ale Uniunii, precum și cele adoptate de Adunarea generală, Colegiul
director și dispozițiile proprii;
i)informează
Adunarea generală și Colegiul director ale Camerei, împreună cu reprezentantul/reprezentanții
Camerei în Consiliul Uniunii, despre hotărârile adoptate de Consiliul Uniunii;
î)urmărește
transmiterea lunară, până la data de 15 a lunii următoare, a cotelor de
contribuție cuvenite Uniunii;
j)informează
de îndată Uniunea despre orice eveniment din activitatea Camerei sau birourilor
notariale de natură să afecteze buna funcționare sau imaginea acestora sau
a instituției;
k)aprobă,
la cerere, în cazuri justificate, transferul dosarelor succesorale între birourile
notariale din cadrul Camerei;
l)deleagă,
în cazurile prevăzute de lege și de regulamentul de aplicare a legii, un notar
public, cu acordul acestuia, din aceeași circumscripție a
judecătoriei sau dintr-o altă circumscripție, care să asigure funcționarea
unui birou notarial, pentru îndeplinirea actelor care sunt de competența
teritorială a acelui birou, dacă în acea localitate sau circumscripție nu
mai funcționează un alt notar public; aceste dispoziții se aplică în
mod corespunzător și în cazul sediului secundar;
m)îndeplinește
orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulamentul de aplicare a
legii și de prezentul statut.
Art. 45
(1)În
urma sesizărilor primite de la persoanele interesate cu privire la neîndeplinirea
fără justificare a unor proceduri de către notarii publici, președintele Camerei
va desemna notarii publici care vor îndeplini următoarele proceduri:
a)încheieri
de rectificare ale actelor emise de fostele notariate de stat sau de notarii
care și-au încetat activitatea, iar arhiva lor a fost preluată de Cameră;
b)deplasări
în afara sediului biroului în vederea îndeplinirii unor acte și proceduri notariale
în condițiile legii;
c)succesiuni
vacante;
d)acordarea,
la cerere, pentru motive întemeiate, de reduceri sau scutiri de tarife pentru
copiile eliberate din arhiva gestionată de Cameră.
(2)În
situațiile prevăzute la alineatul precedent, desemnarea notarului public
se va face în ordine alfabetică, evidența fiind ținută de
secretariatul Camerei,
(3)După
alegerea sa de către Adunarea generală, președintele Camerei va depune în
fața Adunării generale jurământul prevăzut de art. 25.
(4)Președintele
nou-ales preia în gestiune, prin protocol de predare-primire, de la președintele
al cărui mandat s-a încheiat patrimoniul și toate lucrările ori proiectele
aflate în curs de realizare.
Art. 46
(1)Vicepreședintele
Camerei, în activitatea profesională și în exercitarea atribuțiilor
de conducere, trebuie să dea dovadă de probitate morală și profesională,
disponibilitate permanentă și devotament față de profesie.
(2)În
îndeplinirea atribuțiilor sale, vicepreședintele Camerei împreună cu președintele
au obligația să dea dovadă de spirit de echipă, să își îndeplinească atribuțiile
în deplin spirit de colegialitate și concordanță în exercitarea funcțiilor.
(3)Vicepreședintele
are obligația de a informa permanent președintele cu privire la modul
de îndeplinire a atribuțiilor sale.
(4)Vicepreședintele
exercită atribuțiile președintelui, în lipsa acestuia, precum și
orice alte responsabilități stabilite de Colegiul director sau de Adunarea
generală.
Art. 47
(1)Reprezentantul
Camerei în Consiliul Uniunii în activitatea sa profesională trebuie să dea
dovadă de probitate morală și profesională, disponibilitate permanentă și
devotament față de profesie.
(2)Reprezentantul
Camerei în Consiliul Uniunii are următoarele drepturi și obligații:
a)participă,
de drept, la ședințele Colegiului director;
b)are
acces la toate documentele Camerei;
c)participă
obligatoriu la toate ședințele Consiliului Uniunii și are
dreptul la o indemnizație;
d)prezintă
Consiliului Uniunii propunerile Adunării generale a Camerei și susține
interesele acesteia;
e)informează
Adunarea generală și Colegiul director ale Camerei, împreună cu președintele
Colegiului director și, după caz, ceilalți reprezentanți despre hotărârile
adoptate de Consiliul Uniunii;
f)propune
Consiliului Uniunii proiecte, studii, materiale de analiză pentru îmbunătățirea
activității;
g)informează
permanent și în regim de urgență conducerea Uniunii despre orice eveniment
de natură să afecteze instituția;
h)îndeplinește
orice alte atribuții, stabilite de lege și regulamente.
Art. 48
(1)Camera
are patrimoniu și buget proprii.
(2)Patrimoniul
Camerei este format din bunuri corporale și necorporale afectate desfășurării
activității. Sursele de venit al Camerei se constituie din contribuții
profesionale ale membrilor săi, taxe, beneficii rezultate din activități
economice conexe, precum și alte surse permise de lege.
Art. 49
(1)Comisia
de cenzori a Camerei este compusă din 3 membri, dintre care 2 notari publici și
un expert contabil.
(2)Comisia
de cenzori a Camerei verifică modul de executare a bugetului Camerei și
prezintă anual un raport Adunării generale.
(3)Comisia
de cenzori are acces la toate documentele necesare pentru efectuarea verificărilor
și este independentă față de Colegiul director și președintele
acestuia, informează și răspunde pentru activitatea sa doar în fața
Adunării Generale a Camerei.
CAPITOLUL V: Dispoziții
finale
Art. 50
Pentru motive temeinice, notarii
publici aleși în orice funcție în cadrul Uniunii, Camerelor și
structurilor acestora pot fi revocați din funcție cu respectarea
procedurii prevăzute pentru alegerea lor.
Art. 51
Corelarea prevederilor
prezentului statut cu actele normative ulterioare, privind activitatea
notarială, precum și modificările impuse de situații deosebite se vor
face de Consiliul Uniunii, urmând să fie ratificate de proximul Congres al
notarilor publici.
Art. 52
Nerespectarea prevederilor
prezentului statut constituie abatere disciplinară și se sancționează
potrivit legii, regulamentelor și statutului.
Art. 53
Prezentul statut intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Publicat
în Monitorul Oficial cu numărul 853 din data de 24 noiembrie 2014